Jak stać się niezastąpionym freelancerem?

Jak zostać niezastąpionym freelancerem?

Chyba nic tak nie spędza snu z powiek freelancera, jak zdobywanie zleceń. Bo znaleźć nowych klientów, to jedno. Ale sztuką jest przekonać ich do siebie, by zostali na dłużej.

Stali klienci to solidne źródło dochodu i cennego doświadczenia. Koszt utrzymania klienta przy sobie jest mniejszy niż zdobywanie nowych, jednorazowych zleceń. Zgodnie z zasadą Pareto, często 20% takich zleceniodawców generuje 80% zysków. Dlatego ze swoją ofertą powinnaś trafiać do właściwych ludzi – do tych, dla których będziesz inwestycją, a nie kosztem. A po jednym zleceniu wrócą po więcej.

Jak znaleźć klientów, którzy dobrze płacą? Przede wszystkim nie podejmuj współpracy z niewłaściwymi klientami, którzy nie są zgodni z twoją grupą docelową i nie pozwalają ci rozwijać się w odpowiednim kierunku. Nigdy nie zmienisz niewłaściwego klienta w tego dobrego.

– Ewa Brzozowska, „Kierunek: freelance”

Magiczny sposób na klienta

W zasadzie istnieje tylko jeden sposób na to, by zdobyć serce klienta i zbudować z nim piękną, trwałą relację biznesową. I wcale nie jest to niska cena, bo jeśli czytałaś moją książkę to już wiesz, że jestem zwolennikiem wyceny w oparciu o wartości. Aby stać się niezastąpionym freelancerem, musisz po prostu nauczyć się, jak ułatwiać życie swoim klientom. Niby takie proste, a tak trudno czasem zrobić.

Jak zostać niezastąpionym freelancerem?

Aby być freelancerem marzeń swoich zleceniodawców, musisz posiąść przynajmniej dwie z trzech bardzo ważnych umiejętności. Są to cechy, którymi znacznie ułatwisz życie swoim zleceniodawcom. Spójrz na poniższy rysunek. Na każdym z wierzchołków trójkąta widnieją właśnie te filary – podstawy pracy dobrego freelancera:

Jak zostać niezastąpionym freelancerem?

Świetne projekty

Przed freelancerem, który posiada rewelacyjne umiejętności, widać u niego warsztat, talent i wszystko co najlepsze, świat stoi otworem. Efektami swojej pracy miażdży konkurencję, a klienci ustawiają się w kolejce, by skorzystać z jego usług. Jesteś dokładnie tym, czego oni szukają.

Dobry kontakt

W każdej pracy, a szczególnie zdalnej, konieczna jest dobra komunikacja. Dobry freelancer jest mistrzem w przelewaniu myśli w rzeczowe akapity e-maila. Jest zawsze dwa kroki do przodu, a współpraca z nim to czysta przyjemność. Potrafi nawiązać dobry kontakt z klientem, wytworzyć chemię w tej relacji. Można mu zaufać i powierzyć największe sekrety.

Niezawodna współpraca

Dotrzymywanie deadlinów to podstawa dobrej współpracy. Ale niezastąpiony freelancer robi jeszcze więcej – przysyła projekt przed czasem, jego pliki są zawsze zorganizowane, sprawdzone cztery razy, nie ma w nich literówek i klient może wysyłać je prosto do druku, publikować lub przejść do kolejnego etapu. Taki freelancer nigdy nie zawodzi.

Jeśli spełniasz wszystkie trzy wymagania – jesteś najlepszym freelancerem na świecie, spełnieniem marzeń każdego zleceniodawcy i nikt nigdy z Ciebie nie zrezygnuje. Ale już dwie z tych cech wystarczą, by stać się solidnym partnerem biznesowym.

Dobry kontakt + niezawodna współpraca

Nawet wolni strzelcy, którzy dopiero raczkują, nie mają tak wspaniałego warsztatu, mogą być dobrym graczem na freelancerskim rynku. Jeśli współpraca z Tobą jest czystą przyjemnością i wywiązujesz się z terminów, dostarczas więcej, niż jest to wymagane, klienci chętnie będą z Tobą pracować.

Świetne projekty + dobry kontakt

Jeśli wykonujesz zajebistą robotę, Twoje projekty zwalają z nóg, czytasz w myślach klienta, ale notorycznie spóźniasz się z wykonaniem pracy na czas, i tak dasz sobie radę, bo jakość się obroni. Klienci nauczą się żyć z Twoim spóźnialstwem i zostawią większy margines czasowy w umowie. Dla takich projektów warto!

Świetne projekty + niezawodna współpraca

Tak samo jeśli Twoje projekty są świetne i przesyłasz je przed czasem, ale nie odpisujesz na maile albo piszesz w nich długie eseje, to klienci przymkną na to oko, bo w pozostałych kategoriach bardzo ułatwiasz im pracę. Freelancerzy jako introwertycy, często artyści, mają swoje dziwactwa.

Jak zostać niezastąpionym freelancerem?

Dwie cechy już stanowią solidną podstawę do prowadzenia biznesu. Ale na jednym wierzchołku ten trójkąt nie ustoi. Sam warsztat nic nie da bez profesjonalnego podejścia do biznesu. Dobry kontakt przy słabych projektach i kiepskiej współpracy nie zrobi wrażenia. A dotrzymywane terminy nie przydadzą się na nic, gdy efekty pracy będą marne, a kontakt zawsze pod górkę.

Twoim celem, jako freelancera, jest sprawienie, by raz zdobyty klient nie musiał szukać dalej. Musisz go zatrzymać – nie za wszelką cenę, nie po kosztach, ale zwyczajnie ułatwiając mu życie. Masz być jego asem w rękawie, tajną bronią i trybikiem, którego nie tak łatwo byłoby zastąpić. Ma płakać, gdy będziesz chciał go zostawić. To właśnie droga do jego serca.

Aby zostać freelancerską Wonder Woman, wcale nie musisz posiadać nadprzyrodzonych sił. Postaw na trzy podstawowe filary, dzięki którym żaden klient Ci się nie oprze. Bo profesjonalizm jest zawsze w cenie.

Zdeklarowana freelancerka - Surface Pattern Designer. Prywatnie szczęśliwa żona i mama. Wyciskacz doby i ogarniacz chaosu.

Poprzedni wpis
Kolejny wpis
Więcej w Kariera
Sukces na własnych zasadach
Sukces na własnych zasadach

10 nawyków kreatywnych ludzi sukcesu
10 nawyków kreatywnych ludzi sukcesu

Zamknij