Pinterest – jak wykorzystać go w biznesie?

Czym jest dla Ciebie Pinterest? Ja przez lata korzystałam z niego nie tak, jak powinnam. Był moim śmietnikiem inspiracji z dysku przeniesionym na tablice. Umieszczałam tam wszystko – od fryzur, przez paznokcie, meble, grafiki po cytaty motywujące. Aż kilka miesięcy temu zaczęłam myśleć o nim strategicznie.

Trzy miesiące temu na Pintereście obserwowało mnie ok. 50 osób, czyli bardzo mało, bo i nie było czego obserwować. Zagłębiłam się trochę w temat i postanowiłam całkowicie zmienić strategię korzystania z tego portalu. Usunęłam wszystkie tablice, tym samym straciłam wszystkich followersów i zaczęłam od nowa. Po trzech miesiącach nowej taktyki mam już ponad 150 obserwujących – szału nie ma, ale zaczynałam od zera, co daje duży procentowy wzrost. Moje piny, te, na których mi zależy, są oglądane i przepinane dziesiątki tysięcy razy miesięcznie i rozprzestrzeniają się po Pintereście jak zaraza.

Pinterest jest teraz moją tajną bronią i przynosi mi klientów z całego świata. Wiem już jak to robić, więc będę wyciskać z niego jeszcze więcej. A dzisiaj chcę uświadomić Tobie, że może warto się nim zainteresować i wykorzystać jego moc w biznesie.

Pomyśl o swojej grupie docelowej

Zakładając bloga, firmę czy tworząc produkt, pierwsze, co musisz zrobić, to określić Twoją grupę docelową. Nie inaczej wygląda to na Pintereście. Jeden z podstawowych błędów, jaki ludzie popełniają na tym portalu (ja też) to dostosowanie zawartości pod siebie, a nie pod ich publikę. Jeśli chcesz odnosić jakiekolwiek korzyści ze swojego konta, musisz prowadzić je tak, by zainteresować właściwych ludzi. Jak to zrobić?

Zacznij od sekcji „bio”

Napisz krótki opis, najlepiej taki, który będzie spójny z opisem na Twojej stronie i innych portalach. Pisząc go, nie skupiaj się na sobie, tylko na tym, jak możesz pomóc swojej grupie docelowej. Czyli nie pisz o tym, że jesteś matką trójki dzieci, ale o tym, czym zajmujesz się zawodowo. Postaraj się używać czasowników i podejdź kreatywnie do tych kilku zdań. Na moim przykładzie:

I am a freelance Surface Pattern Designer and Illustrator. I help textile companies stand out with beautiful pattern designs. Hire me: ewa@brzozowska.net

Tym zdaniem już zapalisz lampkę w głowie potencjalnego klienta, który zda sobie sprawę, że to właśnie jemu możesz pomóc.

Pinterest - jak wykorzystać go w biznesie?

Nazwa profilu

Druga ważna rzecz to nazwa Twojego profilu. Obok swojego imienia i nazwiska dopisz słowa kluczowe lub Twoją profesję. Dzięki temu Twój profil łatwiej będzie można znaleźć przez wyszukiwanie tych słów w portalu lub nawet w Google. U mnie wygląda to tak:

Ewa Brzozowska | Surface Pattern Design & Illustration & Blogging

W ten sposób, gdy ktoś wpisze w wyszukiwarkę np. „pattern design”, jest szansa, że trafi na mnie. Przy okazji jednoznacznie określa to moją działalność, a przypadkowy „przechodzień” zostanie tu na dłużej, bo wie, czego może szukać na moich tablicach.

Dzięki specyfice Pinteresta, nawet jeśli obserwuje mnie tylko 150 osób, to przez moje piny miesięcznie przewijają się dziesiątki tysięcy. Dlatego muszę sprawić, by zaintrygowani moim profilem, kliknęli przycisk „Follow”.

Stwórz tablice przyjazne SEO

Gdy biografię i nazwę masz już za sobą, czas zanurzyć się głębiej w tablice i SEO. Nie bój się, nie będzie strasznie ;) Wielu ludzi umieszcza Pinterest obok innych portali, takich jak Facebook czy Instagram. Ale jemu bliżej do wyszukiwarki niż portalu społecznościowego. Pinterest jest specyficznym portalem – kompletnie nie bazuje na chronologii. W Twoim głównym feedzie może wyświetlić się coś z wczoraj, ale też coś sprzed pięciu lat, jeśli trafi w obserwowaną przez Ciebie tematykę. Jego algorytm opiera się na słowach kluczowych i powiązaniu z tym, czego szukałaś ostatnio. To potężne narzędzie, często niedoceniane w biznesie czy blogowaniu. A jako że jest w pewnym sensie wyszukiwarką, warto zadbać o SEO Twoich treści, czyli optymalizację pod wyszukiwarki właśnie.

Stwórz tablice, które Twoja grupa docelowa będzie chciała obserwować

Spójrz na swoje tablice jak na kategorie (np. kategorie wpisów na blogu). Jeśli zajmujesz się projektowaniem stron internetowych, raczej wśród Twoich kategorii nie powinny pojawić się podróże czy przepisy kulinarne. Dlatego usuń (albo ukryj) wszystkie tablice, które nie mają najmniejszego powiązania z Twoją działalnością i grupą docelową. A dodaj takie, które ich zainteresują.

Uwaga, usuwając tablicę, stracisz followersów, którzy obserwują tylko tę tablicę. Ale nie przejmuj się, w końcu sprzątamy, żeby potem się rozwinąć i zainteresować właściwych ludzi, prawda? ;)

Myśl szeroko. Jako projektant wzorów, chcę zainteresować moimi pinami sklepy tekstylne, producentów tkanin, ludzi z branży dziecięcej, ale też innych artystów, freelancerów i małe szyjące manufaktury. Oprócz tablicy z moimi wzorami, przyciągnąć mogą ich też produkty uszyte z tych wzorów, ilustracje (nie tylko moje), różne grupy tematów wzorów (typu: psy, koty, misie) czy nawet „home office” albo teksty motywujące.

Pinterest - jak wykorzystać go w biznesie?

Dodaj słowa kluczowe w opisach tablic

Nie zostawiaj pustego miejsca w opisie tablicy. To bardzo wartościowe miejsce, którym możesz zawalczyć o wysoką pozycję w feedach swoich przyszłych klientów. Wpisz tutaj słowa kluczowe, które określają daną tablicę. Dzięki temu ludzie będą mogli znaleźć Cię nie tylko na Pintereście, ale też w Google. Przeglądając wyniki wyszukiwania na Pintereście, można przedstawić je w postaci tablic. Przygotuj więc Twoje zbiory do tego, żeby mogły się tam znaleźć.

Dodaj opisy Twoich pinów

To najbardziej upierdliwa, ale jednocześnie chyba najważniejsza kwestia Pinteresta. Twoje piny mogą być furtką do Twojej strony internetowej, bloga, portfolio i wszystkiego, co zainteresuje odbiorców. Dlatego każdy wpis, który linkujesz do swojej strony, opisuj, używając odpowiednich słów kluczowych. Postaraj się wymyślić takie wyrażenia, które będą składały się z 2-3 słów. Dzięki temu bardziej precyzyjnie trafisz w wyszukiwane przez użytkowników frazy. Wpisując „pattern”, konkurujesz z milionem innych wpisów. Gdy doprezycujesz opis o „scandinavian pattern design” wyskoczysz wysoko u kogoś, kto właśnie szuka skandynawskich wzorów. Ludzie rzadko uogólniają swoje zapytania. Są bardzo precyzyjni, gdy próbują znaleźć odpowiedź na swoje zapytanie.

Jeśli nie wiesz, jakich słów kluczowych użyć, Pinterest sam Ci podpowie. W wyszukiwarce portalu wpisz ogólne słowo kluczowe, które Cię interesuje, a on zasugeruje Ci często szukane powiązane słowa.

Najważniejsze tablice przesuń na początek

Twoją najważniejszą tablicą powinna być ta, w której umieszczasz swoje projekty. Jeśli zajmujesz się wizażem i modą, tablice na ten temat też umieść wyżej, niż pozostałe. Dzięki temu, gdy ktoś będzie przeglądał Twoje treści, łatwo trafi na to, co dla Ciebie najważniejsze. Postaraj się też, by na tablicach było nie mniej niż 15-20 wpisów, to zwyczajnie ładnie wygląda.

Pinterest - jak wykorzystać go w biznesie?

Dobre praktyki na Pinterest

Na Pintereście, jak w każdym portalu, liczy się regularność. Musisz wypracować sobie systematyczność w dodawaniu nowych wpisów. Wyszukiwarki lubią miejsca, w których coś się dzieje i co jakiś czas pojawiają się nowe treści.

Publikując projekt w portfolio, wrzuć go na Pinterest

U mnie najlepiej sprawdza się właśnie taka praktyka – gdy wrzucam wzór do portfolio, katalogu wzorów albo na Behance, dodaję go od razu na Pinterest. I często dodaję go do więcej niż jednej tablicy. Przede wszystkim ląduje w mojej głównej tablicy „Ewa Brzozowska – Surface Pattern Desing” – tam ludzie mogą zapoznać się ogólnie z moją twórczością. Ale jeśli wzór przedstawia np. króliczki, dodaję go do tablicy „Bunny”, którą mogą obserwować inni artyści, albo firmy z branży tekstylnej i dziecięcej. Jeśli wzór jest w stylu skandynawskim, dodaję go też do takiej tablicy.

Niektórzy obserwujący śledzą tylko jedną Twoją tablicę. A algorytm Pinteresta działa tak, że na ich feedzie nie wyświetlą się Twoje zduplikowane piny. Umieszczając je więc na kilku tablicach, zwiększasz prawdopodobieństwo wyświetlenia się go u różnych osób, nie przytłaczając tych, którzy obserwują cały profil.

Przygotuj odpowiednie grafiki

Na Pintereście, jak na żadnym innym portalu, dobrze sprawdzają się długie grafiki. Pinterest wyświetla wpisy w układzie „masonery”, więc ciągnący się przez trzy rzędy podgląd w proporcjach „700×2000 px” trudno jest przeoczyć. Przygotowanie takich grafik wymaga odrobiny wysiłku, ale zwraca się to w estetycznym wyglądzie tablicy.

Gdy publikujesz swoje prace, koniecznie dodaj swoje logo, podpis, coś, po czym będzie można Cię odnaleźć. Piny przepinane są tysiące razy, z tablicy na tablicę, i w pewnym momencie mogą stracić swój opis albo link. Dlatego warto umieścić nazwisko na samej grafice.

Miksuj swoje treści z innymi

Umieszczając treści regularnie, zwiększasz swój zasięg i SEO Pinteresta. Jeśli więc nie jesteś w stanie dostarczać regularnie własnych treści, przepinaj odpowiadające Twojej tematyce wpisy innych.

Przede wzsystkim twórz takie tablice, które będą zawierały jedynie Twoje wpisy i umieść je na samym początku listy Twoich tablic (metodą „drag&drop” przeciągnij je na początek). Ale dodatkowo twórz też takie, w których będziesz umieszczać też wpisy innych. Na mojej tablicy „Bunny” mam nie tylko swoje projekty, ale również znalezione ilustracje królików, które mi się podobają. Po takich wpisach użytkownicy też mogą dotrzeć do Ciebie.

Pinterest - jak wykorzystać go w biznesie?

Pinterest to potęga. Niełatwo jest zaimplementować go na naszym rynku, bo to platforma typowo angielskojęzyczna. Super sprawdza się tutaj promocja blogowych wpisów po angielsku, ale w polskim języku jest już trochę bez sensu. Jednak gdy w swoim biznesie zajmujesz się czymś wizualnym, czymś co cieszy oko (projektujesz, malujesz, stylizujesz, rysujesz), koniecznie wykorzystaj Pinterest w swoim marketingu.

A co z makijażami, paznokciami i fryzurami? Jeśli są to tablice, które mają służyć wyłącznie Tobie, trzymaj je w ukryciu. Ja mam dziesiątki takich tablic, które nie służą mojemu biznesowi, ale dla mnie są bardzo inspirujące. Przełącz konto na biznesowe, myśl o nim w kategoriach marketingu i obserwuj, jak działa na rzecz Twojej marki.

Zdeklarowana freelancerka - Surface Pattern Designer. Prywatnie szczęśliwa żona i mama. Wyciskacz doby i ogarniacz chaosu.

Poprzedni wpis
Kolejny wpis
Więcej w Kariera
Jak rozwijać swój kreatywny biznes?
Jak rozwijać swój kreatywny biznes?

Co słychać na freelansie? 16
Co słychać na freelansie? #16

Zamknij