Jak rozwijać swój kreatywny biznes?

Jak rozwijać swój kreatywny biznes?

Rozwijanie kreatywnej kariery nie jest wcale łatwe. Sukces w tym specyficznym biznesie to nie tylko talent albo łut szczęścia. To wiele godzin pracy, szlifowania umiejętności, codziennej motywacji i kreatywności na zawołanie. Ale da się zrobić.

Każdy kreatywny biznes jest inny. Nie da się skopiować gotowego modelu biznesowego. To fascynujące i jednocześnie przerażające połączenie przedsiębiorczości i wolnego umysłu. Nie ma lekko. Ale jeśli Ci zależy, to dasz radę. Będzie to wymagało od Ciebie strategii, dyscypliny, energii, czasem długich bezsennych nocy i sporej ilości zimnej kawy, ale dasz radę.

Jak rozwijać swój kreatywny biznes?

1. Karm swoją kreatywność.

Jak powstaje kreatywność? Tak do końca to nikt tego nie wie. Ale kreatywne pomysły powstają z pamięci długotrwałej, czyli z zapisu wszystkiego, co w życiu widziałaś. Żeby móc więc tworzyć, musisz dostarczać swojemu umysłowi nowe informacje, w których on będzie mógł grzebać i podsuwać Ci dobre pomysły. Właśnie nimi usłana jest droga do Twojego sukcesu. Aby nie brakowało Ci inspiracji, musisz robić regularny research, obserwować innych artystów, czytać książki, ogólnie rzecz biorąc mieć otwarty umysł. Pamiętaj też o odpoczynku, bo właśnie wtedy mózg najlepiej pracuje, tworzy nowe połączenia nerwowe, aby zaskoczyć Cię pod prysznicem genialnym pomysłem na projekt.

2. Baw się swoim stylem.

Rozpoznawalność to cel, do którego dąży każdy artysta. To ten moment, w którym przestajesz naśladować i zaczynasz naprawdę tworzyć. Każdy kolejny projekt idzie Ci coraz szybciej, bo wypracowałaś już swój warsztat. Wiesz, jaka grubość linii się sprawdzi, jakie dobrać kolory, grę słów i co najlepiej się sprzeda. I bardzo dobrze, optymalizujesz swoją pracę. Ale z drugiej strony, dobrze jest czasem pójść w inną stronę. Spróbować czegoś nowego, pozwolić sobie na eksplorację i świeże pomysły.

Za każdym razem, gdy sięgam po inny styl, inną technikę albo zupełnie inny temat projektu, wręcz fizycznie czuję, jak odblokowuje mi się kreatywność. Nie ma nic lepszego niż ta wolność tworzenia, ekscytacja, pozwalanie sobie na próby, błędy i odważne pomysły. Na co dzień tworzę projekty wzorów dla dzieci, mój typowy styl to proste linie, wektory i przyjemne kolory. Ale chętnie sięgam po inne techniki, przyjmuję zlecenia, które są dla mnie wyzwaniem, i to często one okazują się naprawdę dobre. Ostatnio stworzyłam kolekcję trzech wzorów na damskie bluzy, każdy w innej technice. Wyszły super i świetnie się przy nich bawiłam. Wreszcie też po tysiącach prób narysowałam swój autoportret, w moim własnym stylu. Dobrze jest regularnie robić jakiś projekt dla siebie, dla zabawy. Przez chwilę nie myśleć o pieniądzach, zleceniach i klientach, tylko tworzyć. Odblokowują się wtedy zakamarki w mózgu, które potem zaskoczą Cię nowymi pomysłami.

3. Wypracuj mistrzostwo.

Aby z sukcesem prowadzić twórczy biznes, musisz umieć myśleć kreatywnie na zawołanie. Nie możesz czekać, aż przyjdzie wena. Chyba że założysz wyjątkowo długie terminy realizacji, ale wtedy trudno mówić o sukcesie. Dlatego kluczem do regularnych zleceń i zadowolonych klientów jest wypracowanie mistrzostwa w tym, co robisz. Zamiast czekać, aż przyjdzie wena, musisz umieć tworzyć bardzo dobre projekty w każdej chwili. Musisz być zwyczajnie bardzo dobra w tym, co robisz. Nie każdy projekt będzie arcydziełem, ale każdy będzie na przyzwoitym dla Ciebie poziomie, który zachwyci innych.

4. Eksperymentuj.

Kreatywna praca przypomina trochę eksperymenty naukowe. Stawiasz tezę, której nie możesz być do końca pewna: „Jestem dobra w malowaniu portretów”. Namalowałaś w życiu ze dwa, były spoko, więc zakładasz, że da się na tym zbudować karierę. Przyjmując to założenie, zaczynasz testować. I tu wielu ludzi popełnia błąd. Próbują raz, drugi, nie udaje się, więc się poddają i udają, że nie było tematu. Czy naukowcy, opracowujący lek na raka poddają się po pierwszej próbie? Czy Edison poddał się po pierwszej porażce, pracując nad żarówką? Nie! Przyjmij sobie więc realny okres prób – pół roku, rok. Przez ten czas próbuj. Nie wyjdzie? Próbuj jeszcze raz. Zmień coś, testuj, zmień podejście, biznesplan. Jeśli wierzysz w swój pomysł i talent, nie poddawaj się, gdy jest trochę pod górkę. Jeśli wystarczająco długo będziesz biegła w jednym, konkretnym kierunku, w końcu gdzieś dobiegniesz.

Jak rozwijać swój kreatywny biznes?

5. Wypracuj dochód pasywny.

Teraz trochę praktycznie. Od dawna wspominam o tym, że bardzo dobrze jest mieć źródło dochodu pasywnego. I nadal tak uważam. Jest to dochód, który będzie robił się sam, gdy na horyzoncie nie będzie nowych zleceń. W tak niepewnej karierze, jaką jest kreatywny biznes, to podstawa. To nie muszą być duże pieniądze, szczególnie że wygenerowanie takiego źródła zajmuje trochę czasu. Ale nawet gdy z tych pasywnie zarobionych pieniędzy uzbiera się na miesięczne rachunki za media, to już będzie coś.

6. Nie goń trendów.

Wiesz co jest lepsze od trafienia w aktualny trend? Wykreowanie swojego. Z trendami jest jak z błyskawicą – najpierw widzisz piorun, a dopiero potem słyszysz właściwy grzmot. Gdy o jakimś trendzie staje się głośno, on jest już tym grzmotem. Już po ptokach. Nawet jeśli stworzysz coś z nim zgodnego, to za późno, raczej się na tym nie wybijesz. Zawsze lepiej jest robić swoje, niż gonić innych.

Gdy stworzyłam mój legendarny wzór w Pandy, na naszym rynku nikt nie robił takich wzorów. Gdy te słodziaki podbiły ludzkie serca, ludzie zaczęli ten pomysł kopiować. To jest oczywiście ryzyko bycia zajebistym, bo jak Cię kopiują, to znaczy, że jesteś dobra. Ale miło być czasem na początku, a nie na końcu tłumu. Dlatego podejmuj ryzykowne decyzje, rób swoje, baw się przy tym, twórz w zgodzie ze sobą i patrz, co będzie się działo.

7. Nie stawiaj na viral.

Uwielbiam Instagram. Nie mam tam zapierających dech w piersiach statystyk, ale to moja podstawowa forma kontaktu z fanami. Ludzie często pojmują popularność na serwisach społecznościowych w błędny sposób. Dążą do tego, żeby mieć jak najwięcej fanów, followersów, żeby jakieś zdjęcie wreszcie „chwyciło”, poszło w świat. Już kiedyś pisałam o tym, że viral to jak wygrany los na loterii – potrzeba szczęścia i tyle.

Przy budowaniu silnej więzi z fanami wcale nie potrzebujesz viralu, chwilowego rozgłosu. Po co Ci tysiące lajków od przypadkowych ludzi. Z resztą źle się pracuje w takich warunkach. Czujesz presję, by każde kolejne zdjęcie było równie dobre, by lajków było jeszcze więcej. Boisz się ruszyć, bo tylu ludzi patrzy. Lepiej mieć 1000 prawdziwych fanów, klientów, którzy regularnie będą korzystać z Twoich usług. Tworząc swoją strategię w social media, pamiętaj o tym, by tworzyć własne fale zamiast ślepo płynąć z prądem. Bo na nie masz jakikolwiek wpływ.

8. Inwestuj w siebie.

Ludzi sukcesu można generalnie podzielić na dwie kategorie – tych, którym gładko poszło oraz tych, którzy coś dla niej zaryzykowali. Jedni, próbując coś w życiu osiągnąć, nie skaczą na głęboką wodę, moczą tylko stopy, licząc na to, że pojawi się wróżka, jakaś magiczna siła, która da im sukces, karierę i pieniądze. Drudzy stawiają wszystko na jedną kartę, ryzykują, nie wiedząc, czy się opłaci. I właśnie ci drudzy są warci uwagi, bo są bliżsi nam, śmiertelnikom. Ludzie ryzykują dla tych, którzy też coś zaryzykowali.

Nie otrzymasz uwagi klientów, ich czasu, jeśli czegoś nie zaryzykujesz – czasu, pieniędzy, umiejętności, swojej pewności siebie. Jeśli chcesz coś osiągnąć, musisz wejść w to w 100%-tach, bo to się czuje. To nie jest łatwe, wręcz trochę niezręczne. Pamiętam moje zeszłoroczne targi tekstylne, kiedy pierwszy raz wyszłam z moimi wzorami do ludzi. To było niezręczne. Ale przyzwyczaj się do tego uczucia, bo będzie towarzyszyć Ci jeszcze długo – przy prezentacji projektów, opowiadaniu o swoim biznesie. Nawet najlepsi, ludzie których podziwiasz, czują się czasem niezręcznie w związku ze swoją kreatywnością. To niestety koszt dzielenia się ze światem swoimi pomysłami.

9. Bądź sobą.

Brzmi banalnie. Ale o to właśnie chodzi w kreatywnym biznesie. Po prostu bądź sobą, nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Daj się poznać, polubić. Ludzie ufają tym, których lubią. Nawet jeśli potencjalny klient nie skorzysta od razu z Twojej oferty, to zapamięta Cię. I gdy pojawi się potrzeba, to właśnie Ty, ta sympatyczna dziewczyna, tworząca piękne rzeczy, przyjdzie mu na myśl.

Strategia to podstawa sukcesu w jakiejkolwiek karierze. Jeśli więc szukasz motywacji, determinacji, opracuj taką strategię, która sprawi, że wzniesiesz się na wyżyny swojej kreatywności i uwierzysz w swój sukces. Reszta zacznie dziać się sama.

„Tracisz 100% nieoddanych strzałów” Wayne Gretzky

Podejmując działanie, nie masz gwarancji, że za każdym razem wygrasz. Ale te pojedyncze trafione strzały dadzą Ci siłę, by próbować dalej.

Zdeklarowana freelancerka - Surface Pattern Designer. Prywatnie szczęśliwa żona i mama. Wyciskacz doby i ogarniacz chaosu.

Poprzedni wpis
Kolejny wpis
Więcej w Kariera
Co słychać na freelansie? 16
Co słychać na freelansie? #16

Wydajna praca freelancera z EduWeb
Wydajna praca freelancera z EduWeb

Zamknij