Prezentacja projektu – jak zdobyć serce klienta?

Jak dobrze zaprezentować projekt i zdobyć serce klienta?

Prezentacja projektu nie różni się bardzo od wystawienia mieszkania na sprzedaż. Można nieruchomość pokazać taką, jaka jest – pusta, szara, czysta przestrzeń. Ale można też skorzystać z home stagingu i sprawić, żeby potencjalny nabywca zakochał się w mieszkaniu, poczuł się w nim jak u siebie.

Prezentacja projektu – jak zdobyć serce klienta?

Klient kupuje oczami, a widzi tyle, ile mu zaprezentujesz. Pracując na freelansie, z reguły efekty Twojej pracy przedstawiasz wirtualnie, mailowo. Ogranicza to Twoje możliwości, bo dysponujesz tylko jednym, góra dwoma zmysłami. Nie zawsze łatwo jest zbudować zaangażowanie klienta w ten sposób. Dlatego dobrze jest robić to pożądnie, tak, żeby mimo ograniczeń zdobyć jego serce. I pieniądze ;)

Pokaż zamiast opowiadać

Tak jak w przypadku sprzedaży mieszkania, szybciej (i za lepszą cenę) sprzedaż projekt, gdy klient będzie mógł wyobrazić sobie go w realnym świecie. Dotyczy to przede wszystkim projektów wizualnych – logotypów, stron internetowych, ulotek, katalogów, projektów wzorów, zaproszeń, wizytówek, wszelkich materiałów reklamowych. Bo Twój kontrahent nie kupuje projektu logo, tylko swój przyszły wizerunek. Będzie związany z nim przez najbliższe lata i będzie używał go w przeróżnych okolicznościach.

Jeśli jesteś grafikiem komputerowym, zamiast przedstawiać klientowi „płaski” projekt, zaprezentuj go w danym kontekście, korzystając z mock-upów (wizualizacji). Takie mock-upy możesz znaleźć np. na GraphicRiver, CreativeMarket lub Mockupworld.co. Możesz w ten sposób pokazać, jak logo prezentuje się na wizytówce, samochodzie, jak reklama będzie wyglądać w gazecie, strona internetowa na ekranie komputera, a wzór na tkaninie lub gotowym produkcie. Taka prezentacja projektu zupełnie zmienia sposób jego postrzegania, bo zwykła grafika ożywa. Zamiast więc zmuszać klienta do użycia swojej wyobraźni, podsuń mu gotowca pod nos. Wtedy łatwiej będzie mu podjąć decyzję o finalizacji transakcji.

Sama używam mock-upów na potęgę. W mojej aktualnej branży są niezastąpione, bo wzór zupełnie inaczej wygląda jako grafika na ekranie, niż zwizualizowany na poduszce, pościeli czy belce tkaniny. To również atrakcyjny sposób prezentowania efektów mojej pracy i budowanie marki w social media.

Prezentacja projektu - jak zdobyć serce klienta?

Zdobywaj klientów, pokazując stare projekty

Portfolio Twoich dokonań to podstawa w zdobywaniu uwagi przyszłych klientów. Ten zbiór najlepszych projektów pokazuje, na co Cię stać i czego mogą od Ciebie oczekiwać, decydując się na skorzystanie z Twoich usług. Prezentacja projektu uzupełniona o wspomniane mock-upy, to dobry i szybki sposób na zbudowanie solidnego case study. Wykorzystując wizualizacje przygotowane wcześniej do prezentacji prac klientowi, wrzucenie ich do portfolio nie wymaga od Ciebie większego wysiłku. A przyszły klient również będzie miał zarys tego, jak dany projekt może wyglądać w rzeczywistym świecie. Jeśli przed podjęciem współpracy będzie wiedział, jaki może być jej efekt, chętniej zdecyduje się na współpracę.

Mock-upy to również świetny sposób na prezentację kilku wariantów Twojego produktu, kiedy fizycznie ich nie posiadasz. Mam na myśli pościel w różnych konfiguracjach wzorów, dowolne rękodzieła dostępne w szerokiej gamie kolorów czy jeden model ubranek uszyty z różnych tkanin.

Pokazuj tylko najlepsze propozycje

W przypływie natchnienia, podczas pracy nad projektem możesz tworzyć dziesiątki najróżniejszych wersji. Czasem trudno jest zdecydować się na tą najlepszą, więc wybór zostawiasz klientowi. Ale jak powiedział Blair Enns:

Istnieje odwrotna korelacja między ilością opcji prezentowanych klientowi a zaufaniem, jakie posiadamy w ich jakości.

Jeśli nie jesteś pewna każdej ze stworzonych opcji, nie pokazuj jej. Skoro sama nie jesteś do niej przekonana, to po co prezentować ją klientowi? Jeszcze akurat na nią się zdecyduje (prawo Murphy’ego) i będziesz musiała żyć ze świadomością, że nie wygrał najlepszy projekt. Trzymaj się tylko tych propozycji, których jesteś pewna i pilnuj, by nie było ich więcej niż trzy. Kojarzysz to uczucie, kiedy w restauracji po ciężkich dylematach decydujesz się na jedną z pięćdziesięciu pozycji, a potem zastanawiasz się, czy jednak nie powinnaś była wybrać makaronu zamiast kurczaka? No właśnie. Im mniej, tym lepiej.

Prezentacja projektu - jak zdobyć serce klienta?

Wyjaśnij swój tok myślenia

Bywają projekty, które mówią same za siebie, nie pozostawiając żadnych wątpliwości z serii „co autor miał na myśli”. Ale są też takie, często genialne, w przypadku których klient na pierwszy rzut oka nie dostrzega geniuszu, kierującego Twoimi działaniami. Klient szybciej zdecyduje się na projekt, gdy będzie wiedział, co za nim stoi – dlaczego użyłaś takiego właśnie fontu, skąd taki dobór kolorów, co zainspirowało Cię do narysowania tego w taki właśnie sposób. Przydatne bywają też różnego rodzaju szkice, moodboardy, dzięki którym zaprezentujesz cały proces i wysiłek, który włożyłaś, by osiągnąć finalny efekt.

Prezentacja projektu to bardzo istotny etap realizacji zlecenia. Nie zawsze mamy możliwość fizycznego przestawienia efektów pracy, dopowiadając to, czego nie widać na pierwszy rzut oka. Podczas kontaktu face-to-face mamy do dyspozycji szereg zmysłów, drukowane materiały, animacje i fizyczne wizualizacje. Przedstawiając projekt wirtualnie, trzeba tę „fizyczność” nadrobić w inny sposób. Dlatego warto podejść do tego profesjonalnie, nie pozostawiając miejsca na wątpliwości po stronie klienta i bez problemu zdobyć jego serce.

Zdeklarowana freelancerka - Surface Pattern Designer. Prywatnie szczęśliwa żona i mama. Wyciskacz doby i ogarniacz chaosu.

Poprzedni wpis
Kolejny wpis
Więcej w Grafika, Kariera
5 cytatów, dzięki którym jeszcze bardziej pokochasz freelance
5 cytatów, dzięki którym jeszcze bardziej pokochasz freelance

Co słychać na freelansie? #14

Zamknij