Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku?

Jak stworzyć dobrą reklamę na Facebooku?

Niewiele w życiu można dostać za darmo. Nie inaczej jest w biznesie i budowaniu swojej marki na portalach społecznościowych. Facebook jako portal sam w sobie jest oczywiście bezpłatny. Ale jeśli zależy Ci na dużych zasięgach i odpowiedniej konwersji, bez choćby minimalnej inwestycji trudno będzie Ci to osiągnąć.


Temat tworzenia reklam i prowadzenia kampanii na Facebooku jest bardzo obszerny i fascynujący. Jeśli tak jak ja w dzieciństwie miałaś słabość do gier strategiczno-ekonomicznych (Airline Tycoon, Pizza Syndicate albo moje ukochane Rollercoster Tycoon), korzystanie z Menedżera Reklam będzie dla Ciebie świetną zabawą. Możesz testować różne rozwiązania, grupy docelowe, obserwować zachowania odbiorców i zdobywać w ten sposób nowych fanów i klientów. Aby jednak odpowiednio zabrać się do tego, warto przygotować się merytorycznie. Pomocne przy tym mogą być szkolenia on-line, np. prowadzone przez Monikę Czaplicką szkolenie „Reklama na Facebooku” dostępne na portalu Infolia.pl.

Reklama reklamie nierówna. Aby była skuteczna, musi być przemyślana i odpowiednio skonstruowana. Zarówno pod względem technicznym, jak i pod kątem przekazu. O czym warto pamiętać, tworząc swoją reklamę?

Kwestie techniczne

Najważniejsze to zadbać o odpowiednie wymiary reklamy, zgodnie z jej przeznaczeniem. Aktualne wytyczne można znaleźć w Pomocy Facebooka. Do niedawna Facebook akceptował tylko takie formy, w których tekst zajmuje maksymalnie 20% powierzchni całej grafiki. Teraz wymóg ten jest już zniesiony, ale jednak warto trzymać się takiej reguły. Reklamy z większą ilością tekstu mają bowiem o wiele mniejszy zasięg i skuteczność niż te, w których przestrzega się tego limitu.
Profesjonalnie wyglądającą grafikę reklamową można przygotować w dowolnym programie graficznym – w Photoshopie albo chociażby w dobrze znanej blogerom Canvie.

Racjonalność, emocje i wartość

Dobra reklama to taka, która działa nie tylko na racjonalność odbiorcy, ale również na jego emocje. Przytoczę tutaj przykład, o którym niejednokrotnie wspomina Paweł Tkaczyk. Wyobraź sobie słonia i jeźdźcę, który nim steruje. Jeździec, jako człowiek inteligentny, podchodzi do tego racjonalnie. Wie, gdzie chce dotrzeć, gdzie skręcić, kiedy stanąć, a kiedy iść i w ten sposób prowadzi słonia. Ale słoń, jako potężne zwierze, też ma coś do powiedzenia. Racjonalność raczej nie jest jego mocną stroną, więc w tym przypadku będą działać emocje.
Z nami jest podobnie – mimo inteligencji i rozumu, często kierujemy się emocjami. Często to one są nawet silniejsze od racjonalnego myślenia. Dlatego dobra reklama działa na jedno i drugie. Podstawowym elementem działającym na emocje będzie oczywiście dobre zdjęcie, podparte odpowiednim hasłem. Pamiętaj jednak, żeby reklama niosła też jakąś konkretną wartość. Słodki, mały kociak z pewnością zadziała na emocje, ale nie za bardzo wniesie merytoryczną wartość do Twojej reklamy ;)

Jak stworzyć dobrą reklamę na Facebooku?

Skup się na zasięgu

Twoim praktycznym celem przy tworzeniu pierwszej reklamy nie powinna być optymalizacja pod kliknięcia w link. Dużo bardziej opłaci się skupienie się na unikalnym zasięgu, dotarcie do jak najszerszej, ale sprecyzowanej grupy docelowej. Facebook nie wie, ile ludzi w Twojej grupie docelowej będzie chciało kliknąć w link. Musisz dać mu szansę to sprawdzić. Dlatego najpierw spróbuj dotrzeć do jak największego grona zainteresowanych odbiorów, a dopiero na tej podstawie, po analizie statystyk, zobaczysz, jaka część z tych ludzi rzeczywiście klika w Twój link. Będą to już ludzie w pewnym stopniu zainteresowani Twoją ofertą, więc szansa na dokonanie przez nich zakupu/skorzystanie z oferty/zapisanie się do newslettera jest dużo większa niż w przypadku większej ilości kliknięć ludzi niekoniecznie zainteresowanych.

Testuj, testuj, testuj

Najgorsze, co może przytrafić się reklamie, to opatrzenie się nią. Taka „sfatygowana reklama” nie tylko nudzi po jakimś czasie odbiorców, ale może im też zacząć działać na nerwy. Jeśli codziennie wyświetla Ci się ten sam obraz z tym samym tekstem i wezwaniem do działania, siłą rzeczy będziesz mieć go dość. Dlatego warto jest bawić się swoją reklamą. Można robić to na różne sposoby:

  • zmień jej zawartość – może to być niewielka zmiana, przerzucenie tekstów z lewej na prawą, odbicie lustrzane zdjęcia, zmiana kolorów tekstu, coś, co trochę ją odświeży,
  • zmień umiejscowienie reklamy – spróbuj raz wyświetlić ją w News Feedzie, a raz na komórkach,
  • zmień grupę odbiorców – po kilku dniach wyświetlania reklamy zmień jej grupę docelową i zobacz, jak wpłynie to na statystyki,
  • rotuj reklamy – przygotuj kilka wersji reklamy i zmieniaj je co jakiś czas,
  • nie wyświetlaj reklamy codziennie – spróbuj popracować nad harmonogramem wyświetlania reklamy; pokazuj ją np. co drugi dzień albo 2 razy w tygodniu, sprawdź w jakich porach dnia przynosi najlepsze efekty.

Jak stworzyć dobrą reklamę na Facebooku?

Analizuj statystyki

Podstawą tworzenia dobrych reklam jest analizowanie statystyk i wyciąganie odpowiednich wniosków, dotyczących ich efektywności. To, ile kosztuje Cię pozyskanie jednego kliknięcia, wcale nie musi być wyznacznikiem udanej kampanii. Może się na przykład okazać, reklama umieszczona w komórkach może mieć niski wskaźnik CPC (koszt za kliknięcie), ale nie przełoży się to kompletnie na konwersję, podczas gdy reklama w głównej osi czasu komputera może mieć dużo droższe CPC, niższe wskaźniki kliknięć, ale kliknięcia przyniosły odpowiednie efekty. Jak widać, nie każde kliknięcie przynosi wymierne korzyści. Liczy się efektywność, a nie ilość.

Wymienione przeze mnie wskazówki to tylko mały fragment notatek, które zapisałam, oglądając szkolenie Moniki Czaplickiej na platformie Infolia. W końcu tylko przy opracowaniu odpowiedniej strategii można liczyć na wymierne efekty kampanii. Dlatego zachęcam do nauki i umiejętnego stosowania nabytej wiedzy w praktyce, aż Twoje zasięgi pofruną w górę i zapewnią Ci grono nowych odbiorców.

Zdeklarowana freelancerka - Surface Pattern Designer. Prywatnie szczęśliwa żona i mama. Wyciskacz doby i ogarniacz chaosu.

Poprzedni wpis
Kolejny wpis
Więcej w Kariera
Nie lubię przemęczać się w poniedziałki
Nie lubię przemęczać się w poniedziałek

Jak wywalczyć swoją wolność na freelansie?
Jak wywalczyć swoją wolność na freelansie?

Zamknij